برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

آیا می دانید مهم ترین دعاوی شهرداری چیست؟

در این مقاله به بررسی مهم ترین دعاوی شهرداری خواهیم پرداخت. در رابطه با حقوق باید گفت که قبل از شهرنشینی و ایجاد اجتماع شهری نیز این مفاهیم وجود داشته اند. پس از این که شهر ها به وجود آمدند، نیاز به سازمانی بود که متولی شهر و اداره کننده آن باشد، بنابراین شهرداری به وجود آمد. وظیفه شهرداری و مقام اعمال قوانین و تامین حقوق عمومی یا حقوق خصوصی در تعارض به وجود آمده و اختلافات و دعوای شهرداری با انعکاس مشخص بود.

مهم ترین دعاوی شهرداری چیست؟

یکی از پرونده ها و دعاوی تشکیل شده در مراجع قضایی مثل دیوان عدالت اداری که دارای اهمیت زیادی می باشد و شکایت و دعاوی شهرداری ها است. شهرداری سازمانی است که مسئولیت اداره شهرها با کلیه جوانب و ابعاد پیچیده نظام شهری را دارا بوده و از وظایف و اختیارات جهت حصول به وضع زندگی شهروندان در محدوده قانونی و حریم شخصی برخوردار بوده و دارای استاندارد های لازم برای سکونت و فعالیت می باشد. بنابراین بر مبنای این مصلحت قانون گذار به شهرداری و شورای شهر اقتداری را اعطا خواهد کرد. با توجه به افزایش سطح کیفیت زندگی شهری باید نهادی وجود داشته باشد که مسئولیت اداره شهر را داشته باشد و در اختیار قانونی در مواقعی که نیاز باشد از قهر و غلبه ای که باعث اقداماتی می شود اختلال در نظام شهری ایجاد ‌شود جلوگیری کند.

اهمیت وجود حقوق شهرداری

با توجه به توسعه شهرنشینی و همچنین بالا رفتن خدمات شهری و نیاز های مردم و همچنین بخشنامه ها و رویه های روز افزون و قوانین و مقررات پراکنده و پیچیده‌ ای که وجود دارد، ممکن است شهروندان از چگونگی دریافت خدمات شهری آگاهی کافی نداشته باشند. اگر در رابطه با حقوق و تکالیف خود در شهرداری ها و همچنین نحوه دفاع از خود در شهرداری و مراجع شبه قضایی و کمیسیون های شهرداری اطلاعات کافی نداشته باشم، بنابراین اخذ مشاوره حقوقی در رابطه با امور شهرداری ها قوانین و مقررات و بخشنامه ها معاینه نامه ها ضروری خواهد بود. همچنین باید ذکر کرد که در این زمینه طرح مربوط به دعاوی شهرداری و دفاع از حقوق قانونی در شهرداری با کمیسیون‌ ها و همچنین مراجع اداری و شرکت ‌ها و موسساتی که به شهرداری وصل هستند اگر توسط وکیل متخصص دعاوی شهرداری انجام شود، موجب تحقق حقوق شهروندان خواهد شد.

دعاوی شهرداری

مهم ترین دعاوی شهرداری

در مورد مهمترین دعاوی شهرداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. دعاوی شهرداری قراردادی که شامل ( دعاوی قراردادی شهرداری با اشخاص، دعاوی کارمندان شهرداری، دعاوی مطالبات پیمانکار ) است‌.
  2. دعاوی مناقصات و مزایده های شهرداری شامل مواردی چون ( الزام به صدور پروانه، دعاوی ساختمانی، کاربری ملک، کمیسیون ماده 100، تخلفات ساختمانی )
  3. دعاوی عوارض
  4. دعاوی شهرداری در مورد عوارض شامل مواردی مانند: عوارض ساخت، عوارض تفکیک و افراز، کمیسیون ماده 77، عوارض تبلیغات و تابلو، عوارض اصناف و مشاغل است.
  5. دعاوی تصرف شامل مواردی مثل مطالبه بهای ملک، رفع ممانعت و رفع تصرف عدوانی می باشد.
  6. دعاوی کیفری شهرداری دارای مواردی چون تخریب، ضرب و جرح توسط ممانعت از فعالیت کسبی و کارمندان شهرداری است.

دعاوی شهرداری

کمیسیون ماده 100 شهرداری

یکی از مهم ترین دعاوی شهرداری تخلفات ماده صد می باشد که شامل دسته بندی زیر می باشد:

  1. احداث بنا مازاد بر پروانه در اراضی مسکونی یا تجاری یا اداری و خدماتی و صنعتی.
  2. احداث بنا بدون پروانه خواه با رعایت اصول بهداشتی و فنی و شهری و یا بدون رعایت اصول بهداشتی و فنی و شهری.
  3. احداث بنا بر خلاف مفاد پروانه در اراضی مسکونی یا تجاری یا صنعتی یا اداری
  4. عدم احداث پارکینگ و یا غیر قابل استفاده بدون پارکینگ بدون قابلیت اصلاح آن
  5. تجاوز به معابر شهر و عدم رعایت استحکام بنا و عدم رعایت اصول فنی شهر سازی.
  6. احداث بالکن در مغازه
  7. حفاری و اقدام عمرانی بر خلاف اصول و ضوابط شهر سازی
  8. تغییر کاربری از فضای سبز به مسکونی  یا تجاری یا اداری
  9. احداث بنا مازاد بر تراکم
  10. تغییر کاربری انباری به مسکونی یا تجاری
  11. تغییر کاربری تبدیل پیلوت به انباری و یا تجاری یا اداری
  12. عدم رعایت ارتفاع در اماکن تجاری یا پیلوت
  13. کاهش پاسیو تبدیل به مسکونی
  14. تفکیک ساختمان بر خلاف پروانه و تبدیل آن به قطعات زیر حد نصاب شهری و یا احداث دیوار حائل

دعاوی شهرداری

وظایف شهرداری در قبال کمیسیون ماده 100

هنگامی که این موارد روی می دهد، با توجه به تقاضای شهرداری موضوع در کمیسیون که به عنوان کمیسیون ماده 100 شناخته شده و از نماینده وزارت کشور، قوه قضاییه و یکی از اعضای شورای شهر می باشد، مطرح شده و به فرد ذینفع اخطار داده خواهد شد تا در طی مدت زمان ده روز پاسخ خود را به صورت کتبی به کمیسیون ارسال کند. کمیسیون یک ماه با حضور نماینده شرکت دارویی وارد رسیدگی شده و تصمیم گیری خواهد کرد. شهرداری وظیفه دارد در این موارد از ادامه ساخت و ساز جلوگیری کرده و در صورتی که تصمیم کمیسیون بر تخریب تمام یا قسمتی از ساختمان باشد، یک مهلت ۲ ماهه تعیین خواهد شد. همچنین شهرداری این تصمیم مهم را به مالک ابلاغ کرده و در صورتی که مالک اقدام نکند، شهرداری به صورت رسمی خود اقدام کرده و هزینه را از مالک دریافت می کند.

وکیل دعاوی شهرداری

برای پیشبرد دعوای شهرداری می توان از وکیل شهرداری کمک گرفت. در واقع با توجه به این موضوع که وکیل شهرداری بر قوانین و مقررات شهرداری و کمیسیون های شهرداری و آئین نامه و بخشنامه ها تسلط دارد، برای اخذ نتیجه مطلوب کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد. بنابراین اگر قصد دارید امور خود را به یک وکیل کاردان و باتجربه در زمینه دعاوی مربوط به شهرداری بسپارید می توانید به وب سایت sabtemisagheroshan.com ( موسسه حقوقی بین المللی ثبت میثاق روشن ) مراجعه کرده، از کارشناسان حقوقی موسسه ثبت میثاق روشن کمک گرفت و نتیجه مطلوب را در این زمینه اخذ نمایید.

ثبت میثاق روشن

موسسه بین المللی ثبتی و حقوقی میثاق روشن با بیش از یک دهه تجربه در زمینه امور ثبتی و حقوقی با در اختیار داشتن کادری مجرب از وکلای پایه یک و مشاورین با تجربه در زمینه دعاوی حقوقی و کیفری، ثبت شرکت،ثبت تغییرات شرکت،تنظیم صورتجلسه، ثبت برند و علائم تجاری،کلیه امور مالیاتی ، اخذ گرید شرکت ،اخذ ایزو ، آماده ارائه خدمات به اشخاص حقیقی و حقوقی می باشد.

https://sabtemisagheroshan.com