برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

دعاوی حقوقی ، کیفری، خانوادگی و انحصار وراثت

هر شخص یا نهادی که دچار مشکلاتی شده است یا دعوایی با طرف مقابل خود دارد برای رسیدگی به دادگستری محل زندگی یا کار خود مراجعه می کند. دعاوی حقوقی و کیفری از جمله انواع دعاوی مطرح شده در دادگاه هستند. بسیاری از افراد فرق دعاوی حقوقی و کیفری را نمی دانند. همچنین اگر درگیر دعوای خانوادگی یا دعوای انحصار وراثت هستید، پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

دعاوی حقوقی چیست؟

به دعاوی که به صورت بدوی و مستقیم در دادگستری مطرح و رسیدگی می شود، دعاوی حقوقی می گویند. این نوع دعاوی با ارائه دادخواست به دادگاه آغاز می شود که باید کلیه خواسته به صورت آشکار در برگه چاپی دادخواست ذکر شود. پس از آن دفتر شعبه اول دادگستری تصمیم می گیرد که دادخواست به محاکم حقوقی یا شورا حل اختلاف برای رسیدگی ارجاع داده شود. در چنین دعاوی ابتدا دادخواست تنظیم و تمبر باطل شده سپس دادخواست برای ثبت رایانه ای به دفتر ثبت کل ارجاع داده می شود تا محل رسیدگی به پرونده تعیین شود.

پس از ثبت پرونده باید فورا وقت رسیدگی با نظر دادگاه تعیین شود و بار دیگر به منظور ارسال ابلاغ اوراق قضایی به دفتر دادگاه ارجاع داده می شود. پس از رسیدگی به پرونده و صدور رای، حکم دادگاه به طرفین ابلاغ می شود که از تاریخ ابلاغ به مدت 20 روز قابل تجدید نظر خواهی در دادگستری استان می باشد.

تفاوت دعاوی حقوقی و کیفری

به طور کلی دعوا به 2 دسته دعوای حقوقی و دعوای کیفری تقسیم می شود که متقاضیان اقامه دعوا اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی باید قبل از طرح دعوا در دادگاه از حقوقی یا کیفری بودن آن اطمینان پیدا کنند. بنابراین بهتر است با مراجعه به دفتر یکی از وکلای پایه یک دادگستری نسبت به دریافت مشاوره های لازم در خصوص تشخیص حقوقی یا کیفری بودن موضوع دعوا اقدام نمایید. حال بین دعاوی حقوقی و کیفری تفاوت های آشکاری وجود دارد که در ادامه به برخی از تفاوت های اساسی این دعاوی اشاره خواهیم کرد:

  1. دعوای حقوقی فقط مربوط به امور مالی می باشد ولی در دعاوی کیفری علاوه بر امور مالی، جان یا آبروی شخص نیز مطرح می شود.
  2. در دعاوی حقوقی لازم نیست طرفین در دادگاه حضور پیدا کنند ولی در دعاوی کیفری حتما باید متهم حضور داشته باشد.
  3. دعوای حقوقی باید به صورت دادخواست تایپی تسلیم شود ولی در دعاوی کیفری اینگونه نیست.
  4. در دعوای حقوقی به نسبت ارزش مال باید تمبر باطل شود ولی برای دعاوی کیفری ارزش تمبر مشخص می باشد.
  5. دادخواست حقوقی باید مستقیما در دادگاه مطرح شود ولی در دعوای کیفری باید ابتدا در کلانتری مطرح و تحقیقات انجام شود.
  6. در دعوای حقوقی اگر خوانده در جلسه دادگاه حاضر نشود، رای به نفع خواهان صادر می شود ولی در دعاوی کیفری حکم جلب خوانده صادر می شود.
  7. و…

دعاوی حقوقی خانواده (طلاق و مطالبه مهریه)

یکی از بیشترین دعاوی مطرح شده در دادگستری های کشور، دعاوی حقوقی خانواده به شمار می آید که از پیچیدگی های خاصی برخوردار می باشد. بر اساس مصوبه سال 1391 به منظور حمایت از خانواده قوانین جدیدی تصویب شد. بهره گیری از وکیل متخصص و با تجربه در چنین دعواهایی امر ضروری می باشد. از جمله مباحثی که در دعاوی حقوقی خانواده به دادگستری ارجاع داده می شوند، عبارتند از:

  • دعوی مطالبه مهریه
  • دعوی طلاق
  • دعوی حضانت فرزند
  • طلاق توافقی
  • طلاق از طرف زوج یا زوجه

انحصار وراثت و دعوای مربوط به آن

در سیستم کشور بعد از فوت هر شخصی به دلیل یکپارچه شدن سیستم های اطلاعاتی کشور، شناسنامه فرد باطل و گواهی فوت صادر می شود که پس از این لحظه هر گونه دخل و تصرف در اموال متوفی اعم از رسمی و غیررسمی ممنوع می باشد. تمام اشخاص سببی(زوج یا زوجه) و نسبی( پدر و مادر، فرزندان، خواهر و برادر و …) که با شخص متوفی نسبت دارند به عنوان ورثه شناخته می شوند. حال صدور گواهی حصر وراثت پس از فوت شخص به این منظور صادر می شود که تعداد ورثه متوفی دقیقا مشخص شود.

صدور گواهی انحصار وراثت توسط نزدیکترین دادگاهی که متوفی در آن منطقه زندگی می کرده است، انجام می شود. دعاوی مربوط به انحصار وراثت و تقسیم مال بین ورثه متوفی نیز بسیار در دادگاه های کشور مطرح و رسیدگی می شود.

آشنایی با خدمات موسسه ثبت میثاق روشن

پرونده حقوقی یا کیفری دارید؟ درگیر دعوای خانوادگی از قبیل طلاق، مهریه، حضانت فرزند و … هستید؟ به دنبال اخذ گواهی انحصار وراثت یا دعاوی مربوط به آن هستید؟ پیشنهاد ما به شما قبل از انجام هر کاری مراجعه به موسسات فعال در امور ثبتی و حقوقی می باشد تا مشاوره های لازم را از وکلا و مشاوران عالی رتبه دریافت نمایید. یکی از موسسات خوشنام در زمینه امور ثبتی، حقوقی و کیفری، موسسه ثبت میثاق روشن نام دارد که به شما در زمینه های زیر کمک خواهد کرد:

  • دعاوی حقوقی و کیفری
  • دعاوی خانوادگی مانند طلاق؛ مهریه، نفقه، حضانت بچه و …
  • دریافت گواهی انحصار وراثت
  • ثبت نماد یا برند شرکت
  • امور مالیاتی
  • اخذ ایزو
  • و …

ثبت میثاق روشن

موسسه بین المللی ثبتی و حقوقی میثاق روشن با بیش از یک دهه تجربه در زمینه امور ثبتی و حقوقی با در اختیار داشتن کادری مجرب از وکلای پایه یک و مشاورین با تجربه در زمینه دعاوی حقوقی و کیفری، ثبت شرکت،ثبت تغییرات شرکت،تنظیم صورتجلسه، ثبت برند و علائم تجاری،کلیه امور مالیاتی ، اخذ گرید شرکت ،اخذ ایزو ، آماده ارائه خدمات به اشخاص حقیقی و حقوقی می باشد.

https://sabtemisagheroshan.com