برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

تفاوت جواز تاسیس و پروانه بهره برداری چیست؟

بسیاری از اشخاص حقیقی یا حقوقی به دنبال راه اندازی شهرک صنعتی و تولید محصولات متنوع هستند.
لازمه راه اندازی چنین شهرک هایی دریافت جواز تاسیس و پروانه بهره برداری می باشد که اغلب افراد این 2 مجوز را با هم یکسان می دانند ولی در واقع اینطور نیست.

اگر به دنبال دریافت جواز تاسیس و پروانه بهره برداری هستید و می خواهید با تفاوت های این 2 جواز بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

جواز تاسیس چیست؟

اشخاص حقیقی یا حقوقی برای انجام فعالیت یا سرمایه گذاری در حوزه خاصی به یک موافقت نامه اولیه نیاز دارند تا بتوانند با استفاده از آن به فعالیت بپردازند که جواز تاسیس نامیده می شود. این جواز به شما اجازه می دهد تا یکی از شهرک های صنعتی را در آن معرفی کنید و با امکانات پیش بینی شده در جواز به تولید کالاهای حوزه فعالیتتان مشغول شوید. این نکته را در نظر داشته باشید که اخذ جواز تاسیس به معنی عدم دریافت دیگر مجوزهای مربوطه نخواهد بود.

مدارک و مراحل دریافت جواز تاسیس

اگر قصد دارید تا موافقت نامه ای را برای شروع فعالیت خود دریافت کنید باید به دنبال جواز تاسیس بروید. ابتدا مدارک مورد نیاز برای مجوز تاسیس که شامل فتوکپی مدارک هویتی اشخاص حقیقی و حقوقی(شرکت) و تکمیل فرم های مربوطه می باشند را از طریق سایت بهین یاب ارسال کنید که باید مراحل زیر را برای دریافت مجوز فعالیت پشت سر بگذارید:

  1. ثبت نام در سایت بهین یاب(سایت وزارت صنایع)
  2. دریافت نام کاربری و گذرواژه عبور
  3. نوشتن طرح توجیهی فعالیتی که قصد انجام آن را دارید
  4. بررسی طرح توجیهی توسط کارشناس مربوطه
  5. صدور جواز تاسیس در صورت تایید طرح

این نکته را در نظر داشته باشید که در یک جواز تاسیس باید کالاهای مرتبط با یکدیگر نام برده شوند. به منظور دریافت پروانه بهره برداری باید ابتدا جواز تاسیس شما برای فعالیت مورد نظر صادر شده باشد.

پروانه بهره برداری چیست؟

کلیه صنایع و معادن باید ابتدا فراهم کردن زمین مورد نظر، ساخت و ایجاد بنای مربوطه برای قرارگیری تاسیسات، ماشین آلات خط تولید، تامین نیروهای انسانی مورد نیاز و تولید آزمایشی کالای مورد نظر را انجام دهند تا بتوانند نسبت به دریافت پروانه بهره برداری اقدام کنند و آن را از دستگاه های ذیصلاح طی مراحلی دریافت نمایند. قبل از اینکه نسبت به دریافت پروانه بهره برداری اقدام کنید باید جواز تاسیس برای فعالیت مورد نظر صادر شود.

مدارک و مراحل دریافت پروانه بهره برداری

پس از اینکه جواز تاسیس به منظور شروع فعالیت در حیطه مورد نظر صادر شد، می توانید نسبت به اخذ پروانه بهره برداری اقدام کنید. مراحلی که باید جهت دریافت پروانه بهره برداری بگذرانید، عبارتند از:

  1. ارائه گواهی عدم سوء پیشینه و عدم اعتیاد
  2. دریافت مجوز از شهرداری منطقه مورد نظر با پرداخت عوارض سالیانه
  3. دریافت مجوز وزارت دارایی با پرداخت مالیات کسب و کار
  4. دریافت تاییدیه صلاحیت شخصی و مکانی از اداره نظارت بر اماکن عمومی
  5. ارائه مدارک مورد نظر به مراجع ذیصلاح و اخذ پروانه بهره برداری

تفاوت جواز تاسیس و پروانه بهره برداری چیست؟

همانطور که گفته شد، جواز تاسیس در واقع موافقت نامه ای است که به منظور پیش بینی ظرفیت و نوع تولید یک کالا پیش از تاسیس واحد صنعتی صادر می شود.

حال پروانه بهره برداری به سندی اطلاق می شود که ظرفیت و نوع تولید کالا در یک مکان تعیین شده را نشان خواهد داد.

این نکته را در نظر داشته باشید که جواز تاسیس پیش از پروانه بهره برداری صادر می شود و از اعتبار یک ساله برخوردار می باشد.

در حالی که پروانه بهره برداری پس از تاسیس واحد صنعتی و پیش از تولید محصول صادر می شود و از اعتبار بیشتر از یک سال برخوردار می باشد.

معرفی موسسه ثبت میثاق روشن به منظور اخذ جواز تاسیس و پروانه بهره برداری

موسسات بسیاری در زمینه امور ثبتی و حقوقی مشغول فعالیت می باشند که موسسه ثبت میثاق روشن یکی از با سابقه ترین موسسات در امور ثبت به شمار می آید که بیش از 10 سال سابقه فعالیت دارد.

این موسسه متشکل از وکلای پایه یک و مشاورین خبره و باتجربه می باشد که در زمینه های مختلف امور ثبتی و حقوقی مشغول فعالیت هستند. از جمله خدمات موسسه ثبت میثاق روشن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ثبت برند شرکت
  • امور مالیاتی
  • دعاوی حقوقی و کیفری
  • اخذ گرید شرکت
  • اخذ جواز تاسیس و پروانه بهره برداری
  • و…

اگر متقاضی دریافت جواز و پروانه بهره برداری هستید، پیشنهاد می کنیم از متخصصین موسسه ثبت میثاق روشن در این زمینه راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

ثبت میثاق روشن

موسسه بین المللی ثبتی و حقوقی میثاق روشن با بیش از یک دهه تجربه در زمینه امور ثبتی و حقوقی با در اختیار داشتن کادری مجرب از وکلای پایه یک و مشاورین با تجربه در زمینه دعاوی حقوقی و کیفری، ثبت شرکت،ثبت تغییرات شرکت،تنظیم صورتجلسه، ثبت برند و علائم تجاری،کلیه امور مالیاتی ، اخذ گرید شرکت ،اخذ ایزو ، آماده ارائه خدمات به اشخاص حقیقی و حقوقی می باشد.

https://sabtemisagheroshan.com