برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

معرفی راه های اخذ اقامت ایران برای اتباع عراقی

اخذ اقامت ایران برای اتباع عراقی از طریق قانونی انجام پذیر است. روش های مختلفی برای اخذ اقامت ایران برای اتباع خارجی وجود دارد که از جمله آن ها می توان به ازدواج، اقامت کاری و … اشاره نمود. همچنین در قوانین اقامت، شرایطی برای اتباع خارجی در نظر گرفته شده است تا کسانی که واجد این شرایط هستند، بتوانند درخواست اقامت دائم این کشور را نموده و آن را دریافت کنند. در ادامه بیشتر به معرفی این روش ها و راه های اخذ اقامت برای اتباع عراقی و مشاوره اقامت در ایران می پردازیم.

نگاهی به مهاجرت اتباع عراقی به ایران

عراق دومین گروه بزرگ مهاجران در ایران را تشکیل می دهد که به واسطه همسایگی این کشور با ایران تبادلات فرهنگی، تجاری، گردشگری، زیارتی و … بسیاری با کشور ایران دارد. مهاجران عراقی که طبق سرشماری ها در سال 1395 انجام شده است، در حدود 34 هزار و 500 نفر جمعیت و بیشتر در استان های قم، خوزستان، خراسان رضوی و تهران اقامت دارند. مهاجرت اتباع عراقی از زمان صدام حسین به ایران شروع شد که بیشتر در شهرهای مرزی ایران ساکن می شدند. امروزه مردم عراق یکی از مهم ترین گردشگران کشور ایران را تشکیل می دهند که هر ساله به واسطه وجود امکان فرهنگی و دینی مشترک، به ایران سفر می کنند.

اخذ اقامت ایران برای اتباع عراقی

راه های اقامت در ایران

ایران نیز مانند تمام کشور های جهان مقررات و قوانین برای ورود اتباع خارجی دارد. در مورد این قوانین بهتر است ابتدا به معرفی ویزا های این کشور بپردازیم. به طور کلی اتباع خارجی برای ورود به کشور ایران لازم است نسبت به اخذ یکی از انواع روادید زیر اقدام کنند:

  • روادید ورود نوع A: این ویزا برای اتباع است که از سوی وزارت خانه ها، سازمان ها، شرکت های دولتی و خصوصی برای انجام کارهای خاصی مانند مذاکره، عقد قرارداد و … دعوت شده اند.
  • روادید نوع B یا جهان گردی: این نوع ویزا که به ویزا گردشگری معروف است، دارای یک محدودیت زمانی بوده و برای بازدید از جاذبه های گردشگری صادر می شود.
  • روادید نوع C: این روادید تنها برای افراد مسلمان که می خواهند از اماکن مذهبی ایران بازدید کنند صادر می شود.
  • روادید سیاسی نوع D و خدمت نوع S: درخواست کنندگان این نوع ویزا شامل افرادی اعم از مامورین موقت نمایندگی های کنسولی، سفارت ها و …، دارندگان گذرنامه های سیاسی که در قالب هیات و کار آموزی و … به ایران سفر می کنند، میهمانان موقت اعم از دیپلمات ها و … .
  • روادید تحصیلی نوع E: برای دانش آموزان، دانشجویان و محققین
  • روادید با حق کار نوع F: این نوع اقامت برای افرادی است که قصد اشتغال در ایران را داشته و دارای پذیرش از کارفرما ایرانی هستند و برای کارگران، متخصصین حوزه های مختلف و مهندسی صادر می شود.
  • روادید عبور نوع G: برای رانندگان خارجی که قصد مسافرت به یک کشور ثالث از طریق ایران را دارند می باشد. اعم از رانندگان، جهانگردان و تجار.
  • روادید مطبوعاتی نوع H: بری خبرنگاران، تهیه کنندگان و تصویربرداران.
  • روادید سرمایه نوع I: برای تجار و سرمایه گذاران.
  • روادید اقوام نوع M: همسر و فرزندان افرادی که تابعیت ایران را دارند.
  • روادید درمانی نوع T: برای بیماران جسمی.

اخذ اقامت ایران برای اتباع عراقی

در مورد اخذ اقامت ایران برای اتباع عراقی باید گفت کسانی که به عنوان یک فرد خارجی شناخته می شوند، لازم است برای ورود به ایران ابتدا نسبت به اخذ یکی از ویزا هایی که در بالا به صورت خلاصه بیان کردیم، اقدام کنند. این اولین قدم برای ورود به کشور ایران است که باید از طریق سفارت ایران در کشور عراق انجام شود. سپس اتباع عراقی می توانند به واسطه ویزا خود اقامت های محدودی را دریافت کنند که قابل تمدید می باشد. معمولا انواع ویزا ایران دارای اقامت اولیه 30 روزه بوده و تا سه بار اقامت از طریق ویزا تمدید می شود. اما برای اخذ اقامت یکساله لازم است با توجه به نوع ویزا از طریق موسسه و محل مربوطه و اداره گذرنامه مراجعه شود.

اخذ اقامت ایران برای اتباع عراقی

اخذ اقامت ایران برای اتباع عراقی | قسمت دوم

با توجه به اینکه ویزا ها مدت محدودی مجوز اقامت دارند، لازم است اتباع عراقی روادید را اخذ نمایند تا بتوانند پس از اتمام آن، در ایران باقی بمانند. از جمله این روادید می توان گفت:

  • روادید تحصیلی: در این نوع روادید اتباع عراقی می توانند در یک دوره 5، 3 یا بیشتر با توجه به دوره تحصیلی که در ایران قصد اقامت و تحصیل در دانشگاه را دارند، اقدام به اخذ اقامت نمایند. پس از این دوره این افراد می توانند با کسب یک مهارت، در یک موسسه یا شرکت خصوصی پذیرش شده و نوع ویزا خود را از تحصیلی به کاری تغییر دهند که این موضوع شرایط خاص خود را دارد.
  • همچنین اتباع عراقی می توانند به صورت مستقیم با یک کارفرما ایرانی صحبت کرده و پس از اخذ آن شغل با درخواست کارفرما ایران و از طریق ویزا کاری به ایران بیایند و در این کشور بمانند.
  • راه دیگری که می توان برای اخذ اقامت ایران برای اتباع عراقی بیان کرد، اقامت از طریق ازدواج با یک فرد با تابعیت ایران است. این راه می تواند یکی از راحت ترین راه ها برای گرفتن اقامت ایران باشد. در این روش که یکی از متداول ترین روش های اخذ اقامت در تمام کشور های جهان است، اخذ اقامت اتباع عراقی در ایران با ازدواج به صورت موقت داده می شود که لازم است هر ساله تمدید شود.

شرایط اخذ اقامت دائم ایران

از جمله شرایط اخذ اقامت ایران برای اتباع عراقی به صورت دائمی می توان گفت:

  • دارای پنج سال سابقه اقامت قانونی در ایران باشد.
  • به هنگام تقاضا برای اقامت دائمی در ایران به سن 18 سال رسیده باشد.
  • برای اخذ اقامت ایران برای اتباع عراقی لازم است فرد دارای مقام عالی علمی یا شغلی با تخصص بالا بوده و دارای دو سال سابقه اقامت قانونی باشد.
  • از شرایط دیگری که می توان برای اخذ اقامت ایران برای اتباع عراقی به صورت دائمی بیان کرد اینکه فرد با داشتن دو سال سابقه اقامت در ایران، خدمات ارزنده ای به این کشور کرده باشد.
  • فرد می تواند در صورت صلاحیت سرمایه گذاری در امور تولیدی و عمرانی، با داشتن دو سال اقامت قانونی، برای اخذ اقامت دائمی درخواست کند.
  • اخذ اقامت ایران برای اتباع عراقی می تواند برای افرادی که دارای فرزند یا زن ایرانی هستند نیز به صورت دائمی موثر باشد.

اخذ اقامت ایران برای اتباع عراقی

موسسه حقوقی بین المللی ثبت میثاق روشن

موسسه حقوقی بین المللی ثبت میثاق روشن یکی از موسسات حقوقی با سابقه فعالیت در زمینه های مختلف و در امور خدمات اقامتی در ایران است. این شرکت علاوه بر ارائه خدمات مشاوره حقوقی در زمینه اخذ اقامت ایران برای اتباع عراقی در حوزه های دیگری از جمله ثبت شرکت، ثبت برند، اخذ جواز، کارت بازرگانی، امور مالیاتی، دعاوی حقوقی فعالیت می کند.

ثبت میثاق روشن

موسسه بین المللی ثبتی و حقوقی میثاق روشن با بیش از یک دهه تجربه در زمینه امور ثبتی و حقوقی با در اختیار داشتن کادری مجرب از وکلای پایه یک و مشاورین با تجربه در زمینه دعاوی حقوقی و کیفری، ثبت شرکت،ثبت تغییرات شرکت،تنظیم صورتجلسه، ثبت برند و علائم تجاری،کلیه امور مالیاتی ، اخذ گرید شرکت ،اخذ ایزو ، آماده ارائه خدمات به اشخاص حقیقی و حقوقی می باشد.

https://sabtemisagheroshan.com